Poslední částí státní maturity z anglického jazyka je ústní zkouška. Z jakých částí se ústní zkouška skládá a jak vypadají její zadání naleznete zde. Online materiály o ústní zkoušce pro pohodovou přípravu bychom tedy měli a zajímá nás nyní už jen to, jakým způsobem budou Vaši zkoušející provádět hodnocení ústní zkoušky a jakým způsobem u maturity mluvit anglicky tak, abychom získali co nejvíce bodů a tím pádem i co nejlepší známku.
HODNOCENÍ ÚSTNÍ ZKOUŠKY U MATURITY Z ANGLIČTINY
U ústní zkoušky budete muset obstát u čtyř částí. V první části budete odpovídat na otevřené otázky, v druhé části budete popisovat obrázek, porovnávat obrázek a asi minutu a půl mluvit o něčem z Vašeho každodenního života, ve třetí části následuje jedna maturitní otázka z daného maturitního tématu, které budete pět minut prezentovat nebo probírat se svým zkoušejícím a konečně, ve čtvrté a poslední části budete vystupovat anglicky sami za sebe a Vaším úkolem bude komunikační situace.
Každá jednotlivá část se hodnotí z hlediska tří hodnotících kritérií:
- plnění zadání – nejdůležitější kritérium (0-3 body)
- bohatost slovní zásoby anglického jazyka (0-3 body)
- používání gramatiky anglického jazyka (0-3 body)
- za celou proběhlou ústní zkoušku budete ještě hodnoceni 0-3 body za výslovnost anglického jazyka
Za každou část ústní zkoušky tedy můžete získat až 9 bodů, celkem tedy 4×9=36 bodů plus maximální možný zisk 3 bodů za správnou výslovnost – MAXIMÁLNÍ MOŽNÝ BODOVÝ ZISK U MATURITNÍ ÚSTNÍ ZKOUŠKY Z AJ JE TEDY 39 BODŮ, což odpovídá 100% hodnocení.
DŮLEŽITÉ: Pokud byste z některé části dostali za plnění zadání 0 bodů, celá část včetně slovní zásoby a gramatiky bude také hodnocena 0 body.
Kolik bodů musím získat, abych prošel?
Hranice pro úspěšné složení ústní zkoušky je 44%, což je 18 bodů z celkových 39 bodů. Pro úspěšné složení zkoušky je tedy nutné získat minimálně 18 bodů.
PŘÍKLAD HODNOCENÍ ÚSTNÍ ZKOUŠKY – modelový student
PRVNÍ ČÁST ÚSTNÍ ZKOUŠKY – zisk 7 bodů z 9
- zisk 2 bodů ze 3 za plnění zadání (student dostal 4 otevřené otázky, věcně odpověděl na tři a jedné nerozuměl)
- zisk 3 bodů ze 3 za bohatost slovní zásoby (student používal velmi bohatou slovní zásobu, každá odpověď měla přes 20 slov)
- zisk 2 bodů ze 3 za používání gramatiky (student udělal několik gramatických chyb, i přes tyto chyby bylo zkoušejícímu a komisi vždy jasné, co chtěl student vyjádřit)
DRUHÁ ČÁST ÚSTNÍ ZKOUŠKY – zisk 8 bodů z 9
- zisk 3 bodů ze 3 za plnění zadání (student si vybral jeden ze dvou obrázků a perfektně jej dle bodů osnovy popsal a následně porovnal; poté hovořil 1,5 minuty o svých loňských prázdninách)
- zisk 3 bodů ze 3 za bohatost slovní zásoby (student při popisování jednoho obrázku a porovnávání obou obrázků využil každý detail obrázků pro vyjádření toho, co na nich je; krátký slovní projev na téma loňských prázdnin byl vyčerpávající (komise se dozvěděla, že byl student v červenci dva týdny v Anglii, tam studoval, poznal mnoho přátel a procestoval region, a že v srpnu ještě s rodinou procestoval ČR)
- zisk 2 bodů ze 3 za používání gramatiky (student sice udělal několik gramatických chyb, avšak vždy bylo rozumět tomu, co chtěl říct)
TŘETÍ ČÁST ÚSTNÍ ZKOUŠKY – 0 bodů z 9
- zisk 0 bodů ze 3 za plnění zadání (maturitní otázka London studenta zaskočila, něměl tedy co prezentovat a na doplňující otázky na téma Londýn zkoušejícího neuměl odpovědět)
- zisk 0 bodů za bohatost slovní zásoby (pokud je plnění zadání hodnoceno 0 body, tak i bohatost slovní zásoby je hodnocena 0 body – není co hodnotit)
- zisk 0 bodů za používání gramatiky (pokud je plnění zadání hodnoceno 0 body, tak i používání gramatiky je hodnoceno 0 body – není co hodnotit)
ČTĚTE TAKÉ: Jak se představit anglicky a udělat dobrý dojem?
ČTVRTÁ ČÁST ÚSTNÍ ZKOUŠKY – 6 bodů z 9
- zisk 2 bodů ze 3 za plnění zadání (student probral všechny body osnovy pro komunikační situaci, ale nedokázal na závěr shrnout to, na čem se se zkoušejícím dohodli)
- zisk 3 bodů ze 3 za bohatost slovní zásoby (student používal velmi bohatou slovní zásobu a vhodné fráze)
- zisk 2 bodů ze 3 za používání gramatiky (student neuměl správně položit otázku, avšak i přesto bylo zkoušejícímu jasné, na co se zkoušejícího ptá)
- zisk 2 bodů ze 3 za výslovnost anglického jazyka (student některá slovíčka vyslovoval špatně, i tak by se ale ve světě dorozuměl, i přes tyto chyby)
Celkový bodový zisk našeho modelového studenta tedy činí 23 bodů z maxima 39, což je po zaokrouhlení 59% hodnocení za ústní zkoušku. Student by tedy ústní zkoušku úspěšně splnil, například i přesto, že zcela nesplnil třetí část ústní zkoušky, kde měl probírat jedno z témat, která si určuje každá škola dle svého zaměření.