Pojďme se podívat, jak odpovídat na otázky zkoušejícího tak, abyste hned v první části ústní zkoušky u maturity z anglického jazyka ohromili a získali co nejvyšší počet bodů a připravili si tak půdu pro skvělé hodnocení i v dalších částech ústní zkoušky. Je to celkem jednoduché, budete-li vědět, co od zkoušejícího očekávat a jak na otázky správně reagovat.
Zkoušející Vám během 2,5 minut položí tři až šest otevřených otázek na vylosované maturitní téma a bude Vaše odpovědi hodnotit na základě následujících tří kritérií:
- Odpovídáte na to, na co se Vás ptá (se zkoušejícím si rozumíte) – nejdůležitější kritérium (3 body).
- Slovní zásoba je široká (3 body).
- Gramatiku používáte správně a přesně (3 body)
Jak tedy na otázky zkoušejícího u maturity z AJ správně odpovídat?
- Odpovídejte na to, na co se Vás zkoušející ptá.
- Doporučujeme na každou otázku odpovídat alespoň 20 slovy – ukážete tak totiž šíři své slovní zásoby (a jak jinak ukázat svou bohatou slovní zásobu u ústní zkoušky než tak, že budete co nejvíce mluvit).
- Odpovídejte detailně a logicky. Neskákejte k pátému přes deváté.
- Vždy dokončete svou myšlenku, nepřestávejte v polovině věty.
ČTĚTE TAKÉ: Jak na excelentní porovnávání obrázků v angličtině?
UKÁZKY ODPOVĚDÍ DVOU RŮZNÝCH MATURANTŮ Z ANGLIČTINY:
Jak by dva různí studenti maturující z angličtiny odpověděli například na otázky zkoušejícího na téma Životní prostředí, Environment? Jejich odpovědi jsou úplně jiné, oba maturanti by však získali plný počet bodů a tím i vynikající hodnocení. Podívejte se na jejich odpovědi a také na to, proč by uspěli na jedničku:
1. OTÁZKA ZKOUŠEJÍCÍHO
- ZKOUŠEJÍCÍ: Do you recycle? Why? / Why not?
- MATURANTKA KATKA DŮSLEDNÁ: Yes, I do. I think everybody should recycle, at least the most common materials such as glass, paper, plastic bottles or dangerous chemicals.
- MATURANT MATĚJ HLAVIČKA: No, never. I heard that the people who work in the garbage disposal sort out the garbage. If all people recycled, the people in the disposal wouldn’t have their job. So I am one of those who gives them the job.
2. OTÁZKA ZKOUŠEJÍCÍHO
- ZKOUŠEJÍCÍ: Are there any troubles with pollution in your town? Tell me about it.
- MATURANTKA KATKA DŮSLEDNÁ: Well, not really. We live in the mountains so the air is clean. And also, there isn’t much traffic here. It’s OK.
- MATURANT MATĚJ HLAVIČKA: Yes, right opposite my house. The ugly neighbour who lives there is a mess. Every autumn he takes all he doesn’t need anymore, such as old tyres, plastics and stuff, makes a fire and burns it. Someone should put an end to this.
3. OTÁZKA ZKOUŠEJÍCÍHO
- ZKOUŠEJÍCÍ: How can you personally improve the environment? Tell me about it.
- MATURANTKA KATKA DŮSLEDNÁ: We can do the recycling, we can travel more by the public transport, because the more cars on the roads, the more air pollution. That’s it.
- MATURANT MATĚJ HLAVIČKA: I think we should teach people the relationship between the nature and the human activity. One cannot be without the other.
4. OTÁZKA ZKOUŠEJÍCÍHO
- ZKOUŠEJÍCÍ: Did you find the school lessons on ecology interesting? Why? / Why not?
- MATURANTKA KATKA DŮSLEDNÁ: We had some ecology lessons… It was a part of the biology lessons and I liked it. They were quite interesting, although I had already known most of the things.
- MATURANT MATĚJ HLAVIČKA: I didn’t find it interesting at all. for me, it was a waste of time. I had known most of the things so I played games on my mobile.
ČTĚTE TAKÉ: Zadání otázek zkoušejícího na všechna témata k ústní zkoušce
5. OTÁZKA ZKOUŠEJÍCÍHO
- ZKOUŠEJÍCÍ: Which type of transport is the most environmentally unfriendly? Why?
- MATURANTKA KATKA DŮSLEDNÁ: I think the old cars. There aren’t so many nowadays, thanks to the technological advance, but still, if such a car crosses my way, it’s a terrible feeling. Poor parents and grandparents – they remember roads full of such vehicles.
- MATURANT MATĚJ HLAVIČKA: I don’t think… I know it. It’s the road traffic and planes. Although the ship transport is dangerous too – when an oil ship sinks, it’s always an ecological disaster.
6. OTÁZKA ZKOUŠEJÍCÍHO
- ZKOUŠEJÍCÍ: Should all people sort waste? Why? / Why not?
- MATURANTKA KATKA DŮSLEDNÁ: I believe so. And I am happy that I do and most of the people in my country too.
- MATURANT MATĚJ HLAVIČKA: Well, generally speaking, yes. We should clean the mess we make. By the way, have you heard of the companies that make gold or silver bricks out of old electronics, such as old TV’s or radios?
Proč by oba vzoroví maturanti získají maximální hodnocení u této části ústní zkoušky?
- Odpovídají na to, na co se jich zkoušející ptá.
- Tématem otázek je Životní prostředí (Environment) a slovní zásoba obou maturantů je vynikající (Katka: glass, paper, chemicals, technological advance…, Matěj: garbage disposal, plastics, road traffic, oil ships, gold bricks…)
- Gramatika anglického jazyka obou maturantů je správně a přesně používána a je na požadované maturitní úrovni.
ČTĚTE TAKÉ: Hodnocení ústní zkoušky u maturity z angličtiny a jak u ní ohromit